torsdag 13 december 2012

Så enkel med peruk... eller?

Aldrig någonsin har jag pillat så mycket med håret som jag gör numera.
Borstar, fixar, grejar donar, tar av och tar på.
Oftast slutar det med att jag drar på mig mössan.

Peruk i all ära men helt enkelt är det inte.

Vad som är problemet?

Problemet är att det känns viktigt att det inte skriker PERUK om peruken.
Och eftersom jag själv vet att det är en peruk, hur länge jag än håller på,
så känns det som att alla kommer att tänka på att jag har en peruk.

De som känner mig, vet att jag har cancer, de vet att jag saknar hår,
de vet att om jag plötsligt dyker upp med hår, så är det en peruk.
Så för den delen spelar det väl egentligen ingen roll...?

Det är alla dom andra, dom som inte känner mig, de som inte vet att jag har cancer.
Det är dom som jag tror tänker på att det är en peruk.
Fast varför skulle dom göra det?

Känner mig tryggare i mössan än i peruken,
behöver inte fundera om håret sitter som det ska
eller om en plötsligt vindpust ska göra så att min "hemlighet" avslöjas.

Urfånigt, jag vet, men jag kan inte släppa tanken på hur jag skulle
reagera om jag offentligt helt plötsligt skulle bli hårlös.

Granskar fram, bak och sidor 100 ggr innan jag känner mig klar.


För varje dag
För varje andetag
Ska allt bli
bättre och bättre

7 kommentarer:

  1. Förstår dina funderingar men inte din oro. Tror inte någon skulle tycka att du va "knasig" eller konstig om den skulle hamna på sniskan utan kanske bara får oss att tänka efter och inse livets skörhet. Kram på dig och du var fin i håret i dag.=)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Har faktiskt lyckas ha peruken hela dagen idag, fått massor med komplimanger och den har hållit sig på plats. Känns lite bättre nu... :)

      Radera
  2. Du är ju både vacker inuti och utanpå med eller utan hår. Troligen också med hår på sniskan. Girl power till dig och lycka till med allt....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Camilla! Hoppas allt är bra med dig! Kram!

      Radera
  3. Jenny, I hear ya. I struggled with the decision to finally get some wigs. I didn't get them until after I was does chemo. And I did it because I thought it would be fun. Not because I wanted to pretend or fool people. In the end, I do fool people though! Wigs can be a fun way to go out to the grocery store and not be recognized! If you have a good medical coverage that allows you to get a few more... I highly recommend getting some that are not your natural colour... something totally different! :) It's not every day we can 'pretend' to be blonde or brunette.

    Just my personal experience... But I totally understand your feelings on it. I felt the same and vowed never to buy them... but then I found some good ones and realized it was kinda cool. Like dress-up. hehe

    You look beautiful by the way!

    Hugs

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thanks Ashley! I must say first of all that I am so happy to learned to know you. You are an amazing support!!

      The short wig I got from the hospital, but the long I bought myself online.
      As I understand it, I have the right to get one more via the hospital during my first year with cancer.

      Have never seen it that way, I can walk around and pretend I'm a celebrity who avoid paparazzi. :)

      Thinking of ordering a red wig, but I do not know if I'm brave enough to use it.

      Hug!

      Radera
    2. Hugs Jenny... I am glad we met too :) There is strength in numbers.

      Radera