fredag 17 maj 2013

Xeloda och Fragmin

Så fruktansvärt skönt att få vara hemma!

Det har varit en totalt kaotisk och omvälvande vecka,
men nu är det väl ändå nog med eländet?

Har idag fått tappa ut några deciliter vätska till från lungsäcken,
sen bestämde Dr från IVA att det fick var nog och att dränaget kunde plockas bort.

- Hur ont kommer det att ta?
- Ja, när man frågar barn, vad som är värst med lasarettet, så
får man ofta svaret; Att ta bort plåster...

Det kändes INTE som att ta bort ett plåster, det kändes mer som att han slet ut en
alien ut kroppen på mig.
Men sen försvann nästan alla smärta som funnits där sedan i tisdag.
Betoning på NÄSTAN, för fy tusan vad mör jag är,
inte bara kring revben och lunga utan hela vänster sida överkropp.

Sen bar det av på lungröntgen, en sväng till apoteket och sen upp till Kirurgen 8
för genomgång av den nya cytostatikan.

Läkemedlet jag kommer att få ta heter Xeloda.
Kommer att ta fem tabletter, morgon och kväll.
Har inte tänkt läsa bipacksedeln av rent själsliga skäl.
Men vanligaste biverkningarna är hand/fotproblem (torrhet, sprickor, besvärliga sår) och diarré.
Sen kan man blir lite trött (som om jag inte var det redan) och må lite illa)

Så smörja händer och fötter är väldigt viktigt och undvika att gå barfota så man inte får sår...
Just den biten kommer jag troligtvis att ignorera till viss del, då det bästa med sommaren
är att kunna gå barfota.
Så grus, sand och andra hårda underlag undviker jag, men att sticka ner tårna i gräset,
kan ingen hindra mig från.

Efter genomgången av Xelodan fick jag träffa DrX en vända,
han berättade att lungröntgen nu såg bra ut men att jag skulle få ta Fragmin (blodförtunnande)
under tre månader just för blodproppsmisstanken.

Så pillertrillare och sprutmissbrukare, men hjälper det så står jag ut med det mesta.

Nu ikväll har jag tagit mina första fem tabletter och inte vet jag,
så här långt känner jag mig mest bara lite groggy i skallen,
men om det är för att jag landat och varvat ner
eller om det beror på tabletterna, det vet jag inte...

Hur som helst, rond femtielva mot MrC har startat och jag är redo!

För varje dag
För varje andetag
Ska allt bli
bättre och bättre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar